Okulary dla pracownika a vat

Zgodnie z ustawą o higienie i bezpieczeństwie pracy pracownik, który wykonuje pracę przed ekranem monitora powinien nosić okulary ochronne. Przepis ten ma na celu ochronę wzroku pracownika przed szkodliwym działaniem światła niebieskiego. Art. 21 ust. 1 ustawy o PIT mówi o tym, że zwolnione z podatku dochodowego przysługuje jedynie, kiedy faktura za zakup specjalistycznych okularów jest wystawiona na pracodawcę – a przynajmniej tak do niedawna mówiły przepisy. Co zmieniło się w kwestii podatkowej? Kiedy zakup okularów dla pracownika można odliczyć od podatku?

Okulary dla pracownika a vat – kiedy można odliczyć od podatku?

Tematem sporu w dalszym ciągu pozostaje to, na kogo powinien zostać dokonany zakup, aby możliwe było odliczenia go od podatku. Zgodnie ze stanowiskiem fiskusa w tej sprawie, rozliczenie okularów dla pracownika powinna odbywać się na zasadach ogólnych. Oznacza to, że odliczenie ich od podatku możliwe jest jedynie w przypadku, kiedy na fakturze za oprawki widnieje nazwisko jedynie pracodawcy. W sytuacji, kiedy faktura za zakup oprawek korekcyjnych wystawiona jest na pracownika, odliczenie tej inwestycji od podatku jest niemożliwe.

Okulary dla pracownika a VAT – najnowsza interpretacja

Zgodnie z najnowszą interpretacją przepisów, odliczenie podatku VAT może być nieco trudniejsze, a w niektórych przypadkach nawet niemożliwe. Odliczenie od podatku VAT okularów dla pracownika nie jest możliwe bowiem w przypadku, kiedy faktura za jej zakup wystawiona jest na firmę. Fiskus argumentuje swoje stanowisko tym, że docelowym użytkownikiem okularów ochronnych będzie pracownik, a nie pracodawca. Jak łatwo można się domyślić, ta decyzja wpłynęła negatywnie nie tylko na budżet przedsiębiorstw w całej Polsce, ale również na pracowników. Wskutek zmian w aktualnych przepisach pracodawcy niechętnie refundują okulary dla pracowników. Całość kosztów nierzadki zmuszony ponosić jest więc pracownik.

Okulary dla pracownika a VAT – uzyskanie indywidualnej interpretacji przepisów

Każdy, kto śledzi aktualne zmiany w przepisach może dojść do wniosku, że odliczenie podatku VAT za zakup okularów pracowniczych może okazać się już niemożliwe. Istnieje jednak kilka dróg, dzięki którym jest to możliwe. Jedną z nich jest uzyskanie indywidualnej interpretacji przepisów. Jak to zrobić? Pracodawca, starając się o uzyskanie indywidualnej interpretacji przepisów, musi złożyć odpowiedni wniosek. Wszystkie niezbędne dokumenty należy złożyć do Izby Skarbowej, w której zarejestrowana jest konkretna firma. Złożenie takiego wniosku wiąże się niestety z uiszczeniem odpowiedniej opłaty. Jedną z wad takiego rozwiązania sprawy jest to, że na indywidualną interpretację przepisów zwyczajowo czeka się kilka tygodni. Jeżeli nowa interpretacja przepisów jasno określi, że zakup okularów dla pracownika może zostać odliczony od podatku VAT, wtedy pracodawca ma prawo wykonać taką operację. Odliczenie takiego zakupu bez wspomnianej wcześniej interpretacji może skutkować tym, że fiskus zarząda zwrotu odliczonego bezprawnie podatku.

Komentarze |0|

Witryna jest chroniona przez reCAPTCHA i Google Politykę Prywatności oraz obowiązują Warunki Korzystania z Usługi.

Kategoria: Blog